Nordsjö Expert app

Visualiser farven med det samme på væggen og find farve- og produktinformation
Se

Sådan får du ærlig feedback fra kunderne

Kunde

Ærlig feedback fra kunderne hjælper dig til arbejde bedre, men at få ærlige anbefalinger er ikke let. Læs videre for at få vores tips om at få dine kunder i tale.



At få ærlig feedback – hvoraf nogle kan blive til direkte referencer – kan være svært, da kunder kan være for generte til at give ris eller ros. Men at få kunderne i tale er altid anstrengelserne værd til gavn for forretningsudviklingen.

 

Opbygning af relationer                                                                             

I løbet af en arbejdsopgave får du ofte mulighed for at lære dine kunder at kende. Selv hvis du kun møder kunden kortvarigt tidligt og sent på dagen, har du mulighed for at fortælle om arbejdet, give gode råd og lytte til deres observationer. Hvis dine kunder ikke er hjemme i projektperioden, kan du holde dem opdateret med billeder pr. e-mail eller SMS. Det skaber tillid, og kunderne vil være meget mere åbne overfor leverandører, de kender og kan stole på.

 

Vær åben

Kunder vil i langt højere grad være ærlig i deres feedback, hvis de føler, at du ville gøre det samme for dem. I projektperioden bør du forberede dig på at give gode råd og objektivt bedømme dit eget arbejde under processen.

 

Giv kunderne tid

Når arbejdet er udført, skal du ikke presse kunderne til at give hurtig feedback, og når du spørger, skal du give dem tid til at svare. Gør meget ud af at forklare, hvor vigtig deres mening er for dig, og bed dem om at svare, når de har tid.

 

Bed kunderne om at svare

Ofte kan et ledende spørgsmål få en kunde i tale som f.eks. “Hvordan synes du de nymalede paneler ser ud?” eller “Nu hvor møblerne er kommet på plads, lever de valgte farver så op til dine forventninger?"

 

Giv dem plads

Mens det altid er godt at bede en kunde om en anbefaling personligt, har du større chance for at få konstruktiv kritik, hvis det ikke sker personligt. Overvej at sende opfølgende spørgsmål pr. e-mail, så dine kunder ikke bliver for generte til at skulle komme med mindre positive vurderinger. Nogle af disse vurderinger kan være uretfærdige, og du kan venligt påpege eventuelle misforståelser, men undgå at ende i et skænderi. Fortæl altid, at du er taknemmelig for deres tilbagemelding. Ofte får du ærlige svar, der virkelig kan hjælpe dig med at opbygge gode kunderelationer.


AkzoNobel

Nordsjö Professional Expert app appstore google play
Farver indlæses...